maandag, december 09, 2013

Lidl stunt via Jeunes Restaurateurs d'Europe



Dat je bij de verschillende restaurants welke aangesloten zijn bij de Jeunes Restaurateurs d'Europe (JRE) een geweldige avond kunt beleven, dat is al langer geweten. Hun Sinterklaasactie, waarbij mensen gratis konden reserveren om te genieten van een viergangenmenu met aangepaste wijnen welke vorige vrijdag 's ochtends met een minimum aan reclame werd gelanceerd, was dan ook een schot in de roos.
 
Binnen de kortste keren was elk beschikbaar plaatsje uitverkocht! Gratis blijft gratis natuurlijk, en het invullen van een korte enquete, dat neemt iedereen er dan toch voor lief bij, niet? En al bleek JRE zo vriendelijk geweest te zijn twee plaatsjes voor mij te reserveren in restaurant Vin Perdu in Oud-Turnhout, wegens een reeds eerder gepland etentje in restaurant Trente in Leuven met enkele foodbloggers, kon ik niet van de partij zijn.

Jammer, maar niet voor de wederhelft die deze gelegenheid niet aan zich liet voorbij gaan en een vriendin inviteerde voor een avondje culinair genot. Meer dan goed gegeten wist ze me 's avonds te zeggen. Geen addertjes onder het gras trouwens en die enquete, die stelde uiteindelijk ook niet veel voor. Amper een A4'tje!
 
 



Heel even heb ik nog mijn hoofd proberen te breken over deze actie van de Jeunes Restaurateurs d'Europe. Mogelijk een manier om een occasioneel vrij tafeltje op vrijdagavond te verkopen en in de tussentijd een pak reclame te maken, verder kwam ik niet. En reclame werd er inderdaad gemaakt en niet enkel voor de deelnemende restaurants!
 
De gehele actie, zo mag nu blijken, die is op poten gezet door niemand minder dan Lidl. En hoe halen zij daar dan voordeel uit hoor ik u denken? Wel simpel, de deelnemende restaurants kookten die avond exclusief met procucten uit de Lidl supermarkt. Van het zout tot de wijnen! Koppel daaraan de waarderingscijfers die uit de enquete naar boven kwamen - het totaalpakket scoorde maar liefst 4,7 op 5 - en dan kan je spreken van een meer dan geslaagde blitzcampagne.
 
Het enige wat mij weerhoudt om hier van 'een echt geweldige stunt' te spreken - en ja ik heb dat woord in de titel gebruikt - is misschien wel het feit dat mensen op restaurant niet altijd volledig recht voor de raap zijn, zeker niet als ze zich net volledig gratis tegoed hebben gedaan aan een overdaad lekkers. Nu ja, feit dat het schriftelijk was maakt kritiek geven natuurlijk wel een stuk makkelijker.
 
Wat dan wel een geweldige stunt is? Wel, datgene dat Lidl in Zweden uit hun mouw wist te schudden. Een hip pop-up restaurant genaamd Dill (heb je hem?) in Stockholm openen, hier een hype rond creëren, 60 euro voor 9 gangen aanrekenen, 3 weken aan een stuk volledig uitverkocht zijn en op het einde van die rit met exact dezelfde boodschap op de proppen komen: er werd hier alleen met producten uit Lidl gekookt!

 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...